بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای تمام تلاش‌هایی که جهت بازاریابی آنلاین انجام می‌گیرد، به‌ کار‌ برده می‌شود. کسب‌ و‌ کارها از مجاری دیجیتال نظیر جست‌ و‌ جوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وب سایت‌ شان برای برقراری ارتباط با مشتریان کنونی و آتی خود استفاده ‌می‌کنند.

واقعیت این است که امروزه افراد نسبت به ۱۲ سال پیش، دو برابر بیشتر در اینترنت وقت می‌گذرانند. همان‌طور که همه‌ی ما کم‌ و بیش می‌دانیم، نوع خرید و فروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست.

عبارت بازاریابی همیشه این‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. در تعریف امروزی بازاریابی این شما هستید که باید با مخاطبان خود درست همان‌ جایی که حضور دارند، ملاقات کنید؛ یعنی در ‌اینترنت. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی عبارت است از هر نوع بازاریابی‌‌ ای که ماهیت آنلاین دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع بازاریابی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

حتما در مورد بازاریابی ربایشی به عنوان شیوه‌ای مؤثر برای جذب، به‌ دام‌ انداختن و راضی‌کردن مشتریان در فضای آنلاین مطالبی را شنیده یا خوانده‌اید، اما هنوز مردم سراسر جهان، پرسش‌های زیادی در‌ خصوص بازاریابی دیجیتال در ذهن دارند.

شاید یک بازاریاب ربایشی کم‌تجربه، این بازاریابی را با بازاریابی دیجیتال یکسان بداند، اما باید توجه داشت که بین این دو، تفاوت‌های جزئی وجود دارد. بعد از مدت‌ها کار در این زمینه با بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار در کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و همچنین کشورهای آسیایی صحبت شده و مطالب زیادی در مورد نحوه‌ی بروز این تفاوت‌های اندک در سراسر جهان به‌ دست آمده.

بازاریابی دیجیتالی دقیقا چیست؟

از وب سایت‌ تان گرفته تا دارایی‌هایی که برای برندینگ آنلاین در اختیار دارید – تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره – طیف وسیعی از این تاکتیک‌ها هستند که تحت عنوان بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند. بهترین بازاریابان دیجیتال، تصویری روشن از نحوه‌ی پشتیبانی هر یک از این دارایی‌ها یا تاکتیک‌ها در راستای رسیدن به اهداف جامع‌شان در ذهن دارند.

در زیر برخی از رایج‌ترین دارایی‌ها و تاکتیک‌ها بیان می‌شود:

دارایی‌ها

  • وب سایت‌ تان؛
  • پست‌های بلاگ‌ تان؛
  • کتاب‌های الکترونیک؛
  • اینفوگرافیک؛
  • ابزارهای تعاملی؛
  • مجاری شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و …)؛
  • پوشش آنلاین کسب‌ شده (نقدها، شبکه‌ی اجتماعی)؛
  • بروشورهای آنلاین؛
  • دارایی‌های مربوط به برندینگ (لوگو، فونت و …).

تاکتیک‌ها

بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو (SEO):‌ سئو یا همان بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو عبارت است از فرایند بهینه‌سازی وب سایت‌ تان و افزایش رتبه‌ی آن در صفحه‌ی نتایج موتور جست‌و‌جو که این روش میزان ترافیک ارگانیک یا رایگان را روی وب سایت‌ تان افزایش می‌دهد.

بازاریابی محتوا:‌ عبارت است از خلق و ترویج دارایی‌های محتوایی، به‌ منظور آگاهی از برند، رشد ترافیک یا مشتریان.

بازاریابی ربایشی:‌ این نوع بازاریابی به رویکرد کاملی اشاره دارد که برای جذب، تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل، به‌ دام‌ انداختن و تأمین رضایت مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین اتخاذ می‌شود.

بازاریابی شبکه‌ی اجتماعی: عبارت است از ترویج برند و محتوای خود در مجاری شبکه‌ی اجتماعی؛ به‌ منظور افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب سایت یا هدایت مشتری به سمت کسب‌ و کار‌تان.

پرداخت به‌ازای کلیک (PPC):‌ این روشی است برای ایجاد ترافیک وب سایت؛ به سایتی که تبلیغ شما را منتشر می‌کند به‌ ازای هر کلیکی که روی تبلیغ‌ تان صورت می‌گیرد، مبلغی را پرداخت می‌کنید.

بازاریابی پورسانتی:‌ بازاریابی affiliate یا پورسانتی نوعی تبلیغ مبتنی بر عملکرد است که در آن شما به‌ ازای تبلیغ محصولات یا خدمات فردی دیگر بر روی وب سایت‌ تان، پورسانت دریافت می‌کنید.

بازاریابی بومی:‌ این نوع بازاریابی به تبلیغاتی اشاره دارد که اساسا محتوا-محور هستند و در کنار محتواهای رایگان دیگر بر روی یک پلتفرم ظاهر می‌شوند. پست‌ هایی که BuzzFeed اسپانسر آن شده است، نمونه‌ی مناسبی از این نوع بازاریابی هستند. اما بسیاری از افراد، تبلیغات در شبکه‌ی اجتماعی را نیز بومی در نظر می‌گیرند؛ برای مثال تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام.

اتوماسیون بازاریابی:‌ اتوماسیون بازاریابی عبارت است از نرم‌افزاری که هدفش روند خودکار‌ی در‌خصوص کارهای بازاریابی است. بسیاری از دپارتمان‌های بازاریابی می‌بایست کارهای تکراری و خودکاری را نظیر ایمیل، شبکه‌ی اجتماعی و سایر کارهای وب سایت انجام دهند.

بازاریابی ایمیلی:‌ شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به‌ عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. از ایمیل، اغلب برای ترویج و تبلیغ محتوا، تخقیف‌ها، رویدادها و نیز هدایت افراد به سمت وب سایت کسب‌ و‌ کار استفاده می‌شود.

PR (روابط عمومی) آنلاین:‌ PR آنلاین عبارت است از تضمین پوشش آنلاین کسب‌شده با نشریات دیجیتال، بلاگ‌ها و سایر وب سایت‌ های محتوا-محور. این PR خیلی شبیه PR سنتی است با این تفاوت که در محیط آنلاین اتفاق می‌افتد.

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی ربایشی چیست؟

در ظاهر این دو شبیه هم هستند:‌ هر دوی آنها اساسا آنلاین هستند‌، هر دوی آنها بر خلق محتوای دیجیتال برای استفاده‌ی مردم تمرکز دارند. پس فرق آنها در چیست؟

اصطلاح بازاریابی دیجیتال بین تاکتیک‌های بازاریابی Push و Pull (یا آنچه اکنون روش‌های ربایشی و برونگرا می‌نامند) فرقی نمی‌گذارد. هر دوی آنها را هنوز می‌توان در دسته‌ی بازاریابی دیجیتال جای داد.

هدف از تاکتیک‌های برونگرای دیجیتال این است که در فضای آنلاین، تا جای امکان پیام بازاریابی مستقیما روبه‌روی بیشترین تعداد از افراد قرار گیرد، فارغ از اینکه از آن پیام استقبال کرده‌اند یا خیر. برای نمونه، بنر های تبلیغاتی که در قسمت بالای بسیاری از وب سایت‌ها می‌بینید، سعی دارند یک محصول را وارد ذهن بازدیدکننده‌ای کنند که لزوما آمادگی دریافت آن را ندارد.

از سوی دیگر، بازاریابانی که تاکتیک‌های ربایشی دیجیتال را به‌کار می‌بندند، با فراهم‌کردن دارایی‌هایی که برای مشتریان هدف مفید است، از محتوای آنلاین برای جذب آنها به وب سایت‌ شان استفاده می‌کنند. یکی از ساده‌ترین و در عین‌ حال قدرتمند‌ترین دارایی‌های بازاریابی دیجیتال ربایشی، ایجاد یک بلاگ است که به وب سایت شما اجازه می‌دهد تا در عباراتی سرمایه‌گذاری کند که مشتریان ایده‌ آل‌تان در موتورهای جست‌ و‌ جو به دنبال آنها هستند.

در نهایت اینکه، بازاریابی دیجیتال روشی است که از دارایی‌های بازاریابی برای جذب، تبدیل بازدیدکننده به مشتری، به‌ دام‌ انداختن و راضی‌کردن مشتریان به صورت آنلاین استفاده می‌کند. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتالی صرفا اصطلاحی است برای توصیف هر نوع تاکتیک‌ بازاریابی آنلاین؛ فارغ از اینکه برونگرا باشند یا ربایشی.

آیا بازاریابی دیجیتال در همه‌ی کسب‌وکارها جواب می‌دهد؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند در هر کسب‌ و کاری و در هر صنعتی به‌کار رود. فارغ از اینکه در شرکت خود چه محصولی را می‌فروشید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال می‌تواند با شناخت شخصیت‌های خریدار نیازهای مخاطب شما را شناسایی کند و محتوای آنلاین ارزشمندی را خلق کند. هرچند، این بدین معنی نیست که تمام کسب‌ و کارها باید به یک شکل، راهبرد بازاریابی دیجیتال را به‌کار گیرند.

 

مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال بر‌ خلاف بازاریابی آفلاین، به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را به‌ صورت آنی مشاهده کنند. اگر تاکنون تجربه‌ی انتشار آگاهی در روزنامه‌ای را داشته‌اید، حتما می‌دانید که چقدر دشوار می‌توان تخمین زد که آن آگهی را چه تعدادی دیده‌ و به آن توجه کرده‌اند. به‌ عبارت‌ دیگر، اصلا هیچ تضمینی وجود ندارد که آن آگهی باعث فروش محصول مورد نظرتان باشد.

ازسوی‌دیگر، در بازاریابی دیجیتال می‌توانید تقریبا ROI اکثر تلاش‌های بازاریابی‌تان را بسنجید.

 

چقدر طول می‌کشد تا نتایج تلاش‌تان را ببینید؟

در بازاریابی دیجیتال، بر‌خلاف بازاریابی آفلاین، معمولا می‌توان نتایج را بسیار سریع‌تر مشاهده کرد و علت این امر هم این است که در بازاریابی دیجیتال سنجش ROI آسان‌تر است. هرچند این امر کاملا به مقیاس و تأثیرگذاری راهبرد بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد.

اگر بر روی ساخت شخصیت‌های جامع خریدار برای شناسایی نیازهای مخاطبان خود وقت بگذارید و همچنین بر خلق محتوای آنلاین با کیفیت و تبدیل آنها تمرکز کنید، آنگاه به احتمال زیاد نتایج را ظرف شش ماه خواهید دید.

اگر تبلیغات در‌ازای پرداخت پول، بخشی از راهبرد دیجیتالی شماست، آنگاه نتایج را سریع‌تر خواهید دید، اما توصیه می‌شود با استفاده از محتوا، سئو و شبکه‌های اجتماعی برای دسترسی بلندمدت و پایدار بر ساخت محتوای اصلی یا رایگان تمرکز کنید.

آیا برای بازاریابی دیجیتالی به بودجه و سرمایه نیاز دارید؟

این امر واقعا به این بستگی دارد که به دنبال افزودن چه عناصری از بازاریابی دیجیتال به راهبرد خود هستید؟

با فرض اینکه صاحب یک وب سایت هستید. اگر بر فناوری‌های ربایشی نظیر سئو، شبکه‌ی اجتماعی و تولید محتوا تمرکز دارید؛ خبر خوب این است که چندان به بودجه و سرمایه نیازی نخواهید داشت. در بازاریابی ربایشی تمرکز اصلی بر خلق محتوای با کیفیتی است که مخاطب شما آن را استفاده خواهد کرد و در این نوع بازاریابی تنها سرمایه‌ای که به آن نیاز دارید، وقت و زمان است، مگر اینکه قصد داشته باشید برون‌سپاری کنید.

در تکنیک‌های برونگرایی نظیر تبلیغات آنلاین و لیست خرید ایمیلی، بدون شک هزینه‌هایی را باید متقبل شد. میزان این هزینه‌ها به این بستگی دارد که می‌خواهید در‌ ازای تبلیغات به چه نوع پیشرفت قابل مشاهده‌ای دست یابید.

برای نمونه، جهت اجرای PPC با استفاده از “Google AdWords”، باید با سایر شرکت‌هایی که در صنعت شما فعالیت می‌کنند، رقابت کنید تا در بالاترین نتایج جست‌ و جوی مرتبط با کسب‌ و کارتان ظاهر شوید. بسته به رقابتی‌ بودن کلمه‌ی کلیدی، باید هزینه‌ی معقولی را متحمل شوید. به‌ همین‌ دلیل خوب است بر ساخت محتوای اصلی نیز تمرکز کنید.

بازاریابی موبایل چه زمان وارد معادله خواهد شد؟

مؤلفه‌ی کلیدی دیگری در بازاریابی دیجیتال، بازاریابی موبایل است. در‌ واقع گوشی هوشمند تلفن همراه، مجموعا ۶۰٪ از زمانی را که صرف رسانه‌های بازاریابی می‌شود، به خود اختصاص می‌دهد؛ درحالی‌که مصرف رسانه‌های دیجیتالی مبتنی بر دسکتاپ، ۴۰٪ بقیه را تشکیل می‌دهد. این بدین معنی است که بهینه‌سازی تبلیغات دیجیتالی، صفحات وب، صفحات رسانه‌ی اجتماعی و سایر دارایی‌های دیجیتال برای دستگاه‌های موبایل امری ضروری است. اگر شرکت شما دارای اپلیکیشن موبایلی باشد که کاربران را قادر می‌سازد با برند شما ارتباط برقرار کنند یا محصولات شما را بخرند، اپلیکیشن شما نیز در دسته‌ی بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.

افرادی که از طریق دستگاه‌های موبایل با شما ارتباط برقرار می‌کنند، باید دارای همان تجارب مثبتی باشند که با دستگاه‌های مبتنی بر دسکتاپ کسب می‌کنند. این به معنای اجرای طرح وب سایت واکنش‌دهنده و یا سازگار با موبایل است تا مرور وب سایت برای کاربرانی که از دستگاه موبایل وارد وب سایت می‌شوند، راحت باشد. همچنین به این معنا خواهد بود که افرادی که می‌خواهند محتوا را دانلود کنند مانعی بر سر راه خود نخواهند داشت. در اینجا هم مانند تصاویر رسانه‌ی اجتماعی‌، مهم این است که موقع خلق تصاویر و محتوا، همواره یک کاربر موبایل را در ذهن داشته باشید؛ چرا که ابعاد تصویر بر روی دستگاه‌های موبایل کوچک‌تر است بدین معنی که متن ممکن است بریده شود.

شیوه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای بهینه‌سازی دارایی‌های بازاریابی دیجیتال خود برای کاربران موبایل استفاده کنید. هر موقع راهبرد بازاریابی دیجیتال را اجرا می‌کنید، بسیار مهم است که شیوه‌ی اجرای آن بر روی دستگاه‌های موبایل را در نظر داشته باشید. اگر این موارد را همیشه در ذهن خود داشته باشید و رعایت کنید، تجارب دیجیتالی موفقی را خلق خواهید کرد که روی مخاطب‌ تان جواب خواهد داد و متعاقبا به نتایج مورد نظرتان دست خواهید یافت.

 

منبع: hubspot.com

درباره محمد سعید اساسی

این مطالب را نیز ببینید!

بازاریابی داخلی چیست؟

فراهم آوردن و ارائه خدمات مشتریان استثنایی دقیقاً همانند فراهم آوردن و ارائه محصولات استثنایی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *